Sněženky a machři. Zprávy z lyžáku ve Schladmingu – leden 2015

Fotografie naleznete zde.

Autorem zápisků je Jan Šercl.

Sobota

Sluníčko svítí, všude kolem krásně čerstvý sníh! To se to uklízí a jede domů!

P.S. Kéž by to trvalo ještě aspoň týden …

Lyžování v pátek

Sněžilo. Vytrvale a hustě ale mlha nebyla, lyžovalo se dobře, jen sluníčko nevylezlo. Ale dost o lyžování, neboť poslední den obvykle svádí k bilancování.

V první řadě bychom rádi poděkovali rodičům, že umožnili dětem jet do Rakouska na lyže a že nám je svěřili. Je úžasné pozorovat dětské lyžařské pokroky a ještě úžasnější je se na nich podílet. Ne pro všechny je lyžování v Alpách už běžné. Děkujeme!

I sedmáci jsou děti a tak ctíme zásadu „Lyžuju dobře, lyžuju rád“. Přidali jsme si další cíle, totiž lyžařskou techniku a že naše výuka musí děti bavit. Aby se děti necítily jako borci, když se řítí jak šílenci rovně z kopce, ale aby se pyšnily elegantním obloukem a dobrou kontrolou nad lyžemi. Aby si osvojily techniku a lyžařské návyky a uměly se na lyžích bavit. Cílem instruktora bylo zaujmout a motivovat děti, ne je trápit. Na tomto místě musím s potěšením přiznat, že to byla celkem lehká práce. Tedy od okamžiku, kdy jsme zkrotili trochu nadbytečné a někdy nemístné sebevědomí určitých „lyžařů“. Pak už pokroky přicházely snadno a rychle a dobrovolně a věřme, že jsou trvalé. Zbyly vlastně jen dvě výjimky, které to na svahu moc nebavilo. Takže nezbývá než dětem poděkovat!

Kdyby rodiče zajímalo, co se děti naučily, pan ředitel zajistí kontakt na instruktora.

Na první pohled se může zdát, že lyže byly jediným cílem, jenže lyžování zabralo tak šest hodin denně. Zajímavé bylo také sledovat, jak si děti přirozeně tvoří své pozice, jak se jejich role utvrzují či mění, jak se střídají v partičkách a kdo případně zůstane dočasně sám a proč a jak se pak probojuje zpět do party. Jde o sedmáky, vztahy a jejich podstata se teprve tvoří. Kdo z dospělých má opravdové přátele ze sedmičky? V každém případě děti obdivujeme, jak se zorientovaly, jak se dokázaly bavit a jak si tvořily skupinové programy. Kdyby se někteří hoši naučili i uklízet, byl by obdiv dokonalý. Přesto děkujeme.

Za zmínku stojí prostý fakt, že určené službě vždy pomáhalo několik dětí zcela dobrovolně a nezištně. Dětí ví, o kom je řeč a tak nemusím jmenovat. Děkujeme!

Ač na čerstvém vzduchu, nevyhnuly se nám nemoci. Jak jsme už psali, jeden den jsme překonali rekord počtu lazarů, doma zůstalo dvacet dětí. Někdo na tom byl hůř, někdo byl jen lehce nachlazen. Další dík patří dětem za to, jak se staraly o své nemocné kamarády.

Letošní lednový Schladming se podařil. Doufáme, že se dětem výcvik líbil, že se z nich stala lepší parta, že si odnesly cosi z lyžařské techniky a že na kantory nahlížejí jako príma nebo aspoň přijatelné osoby.

Lyžování ve čtvrtek

Pan ředitel umí dobře s internetem a zjistil, že ve čtvrtek bude sněžit a nebude vidět. Ověřoval to na několika serverech, a i kdyby neověřoval, věřili bychom mu. A přes noc opravdu sněžilo a sněžilo i ráno a sněžilo i po cestě autobusem i po cestě lanovkou. A pak se sluníčko rozhodlo, že pan ředitel nemusí mít vždycky pravdu a začalo si nás prohlížet.  Takže, když to shrneme, napadl čerstvý sníh a na sjezdovky svítilo sluníčko. Takže spokojenost.

Jeli jsme tentokrát až za Schladming do Pichlu a brousili kopec Hochwurzen. Je to menší oblast, jezdili jsme vlastně na dvou červených, ale bylo to príma.

Nikomu se dnes už nechce věřit, že někteří stojí na lyžích poprvé. Ti co byli na svahu, si zaslouží velký obdiv, ať odjel z Dobřichovic kdokoliv, vrátí se jako dobrý lyžař. Rozdělení do družstev už dávno neplatí a dnes se děti rozřadily podle toho, co potřebovaly trénovat: od oblouku smykem přes točení na bouli po rychlý zaseknutý oblouk. Dětem to na svahu slušelo.

Večerní hra: Více dětí než židlí. Stálo to jen jeden trochu natlučený nos. Bez následků.

Gag dne: „Tak co doktůrku, jak je?“ (popis situace: V situaci vystupují dvě postavy: dvoumetrový lékař výpravy a autor výroku, který opravdu nepatří k nejvyšším. Výrok zazněl při zdravotní prohlídce.)

Rekord všech zájezdů na lyže ZŠ: Dnes bylo 20 nemocných dětí. Dobrou zprávou je, že většina  lazarů chce zítra na lyže.

Lyžování ve středu

Je to nedávno, co jsme tomu říkali kapitalistické pozlátko. Zasněžené vrcholky Alp, modré nebe, ostré slunko, skvělý suchý sníh, upravené sjezdovky, žádné fronty a parkování zdarma. Kam se člověk podíval, tam krása. Tak to je naše středa ve Schladmingu.

Pochopitelně, že jsme vyrazili na sjezdovku dříve a vraceli se pozdě. Po cestě zpět jsme se ještě zastavili v obchodě pro dobroty.

Udělali jsme zásadní změnu v rozdělení družstev. Zrušili jsme číslování, protože „pětka“ už od včerejška není „pětka“ a po dnešku už ani „čtyřka“. Jsou to prostě lyžaři s velkým L!

Dvojka a trojka: Borci trénovali jízdu v hlubokém sněhu a výsledek se dostavil, v hlubokém sněhu se ztratila lyže. Ovšem družstvo vytvořilo rojnici a lyži našlo! Při odpoledních jízdách obdivné pohledy domorodců jednoznačně říkaly „Škoda že neumíme lyžovat jako ti Češi“. A spojené družstvo překřtili na „Na ja, schön!“

Dvojka měla kombinovanou výchovu a pilovala detaily. Přestože borci mají zelené dresy, už nejsou greenhorni, na sjezdovce se jeví jako „Brusiči sjezdovek“

Jednička tříbila techniku volného svahu a oblouk smykem a k večeru neměla na svahu konkurenci. Od zítřka nesou název „Postrach sjezdovek“

Gag dne: Ja nevím, proč jsem spad z vleku. Asi jsem usnul.

Večerní hra: Nejtrapnější okamžik mého života, inscenace

Poznámku

Ovšem nic není jen růžové. Nevyhnuly se nám nachlazení a teploty a tak lékař výpravy nechal dnes doma 17 lyžařů. Doufáme, že se do zítřka uzdraví.

Nevyhnuly se nám ani kázeňské přestupky, dva žáci si bohužel domů vezou závažný postih.

 

Lyžování v úterý

Třetí den je rizikový, statisticky bývá nejvíce úrazů, a proto musí být sportovní program volnější. Lyžovali jsme jen necelé tři hodiny, sice na perfektním sněhu ale za hustého sněžení a za větru. Většina dětí si vlastně poprvé vyzkoušela jízdu v hlubokém čerstvém sněhu. A bez úrazů.

Pětka: Díky zkušenému vedení dvou doktorů a jednoho pana ředitele udělalo páté družstvo neuvěřitelný pokrok ve všech prvcích lyžařského umění. Bravurně sjíždí červenou sjezdovku a po pádu jsou borci schopni sami vstát. Takže výsledek je jasný, všichni borci jsou zařazeni do čtyřky!

Dvojka a trojka se spojila kvůli vysoké nemocnosti. Ovšem borci, kteří na svah vyrazili, si užili. Statečně se probili větrem, mlhou a hustým sněžením, aby pak vyzkoušeli lyžování v čerstvém sněhu. Vrátili se všichni ve zdraví.

Obnovená dvojka v podmínce:  Z původních deseti se na sjezdovku vypravilo sedm lyžařů, což znamená nejnižší procento nemocnosti. Lyžaři potvrdili svoje opětovné zařazení do dvojky vysokou lyžařskou disciplínou a trénovali už nadstavbu, jako carving v hlubokém sněhu a rychlý oblouk v tempu s využitím boule. A celkem dobře se naučili padat do čerstvého sněhu. Se vstáváním to bylo už těžší.

Jednička: I jednička bojovala s těžkým terénem a špatnou viditelností. Lyžaři prošli tréninkem krátkého smýkaného oblouku na prudkém svahu. Což byl pro „carvaře“ neznámý pohyb a problém. Ovšem je třeba mít na paměti, že jde o nadstavbovou techniku, která je pro děti nová.

Odpolední výlet: Nejdřív se měl stavět sněhulák, což se ale plynule změnilo v koulovačku na cíl.  Cílem každé sněhové koule byl instruktor David. No proč ne.

Večerní hra: scénky ze života

Gag dne: Patnáct minut po termínu odjezdu autobusu nastoupil opozdilý žák. A na omluvu pronesl „Ave Ceasar“.

Lyžování v pondělí

Ráno nás přivítalo modré nebe a čerstvý sníh. Lyžovalo se ve Schladmingu v oblasti Planai. Neuvěřitelný lehký sníh, perfektní viditelnost. Ideální podmínky.

Páté družstvo pilovalo oblouky na modré sjezdovce a jak jinak, opět přišly pokroky. Prudší svah už není hrozba!

Čtyřka překvapila! Původní dvojka šla do sebe. Neremcala, učila se, projela závodní slalom, trénovala v čerstvém hlubokém sněhu a na boulích. Základ carvingu už chápou skoro všichni, přeučit staré návyky ale dá fušku. Přes výcvik a těžký terén najezdili přes 50 kilometrů a výrazné zlepšení se dostavilo! Jsou dobří, samozřejmě se vrátili zpět a jsou opět dvojka! Zatím jen podmínečně, přesto si osobně myslím, že se jednička musí třást o svoji pozici.

Trojka si v pondělí zalyžovala. Výcviku mnoho nebylo, lektoři dali přednost volnému lyžování a poznávání terénů v Planai. Družstvo je skvělé!

Dvojka jezdila s trojkou a vedla si obdobně.

Jednička byla opět podrobena zpětné vazbě instruktora Davida a piloval se styl. Borci jezdí ukrutně rychle a někteří dosud možná nad svoje možnosti. Přes drobnou kritiku jsou „modráci“ borci, málokterý sedmák tak dobře lyžuje.

Gag dne: Už vím, jak se německy řekne „jdi!“ . Je to „get out“

Večerní hra: Kdo oblékne víc trik

Někteří žáci si vysloužili extra službu v kuchyni. Jsme jim vděčni.

Lyžování v neděli

Lyžovali jsme v Pichlu a jezdili jsme na sjezdovkách Reiteralmu, kde trénují rakouští reprezentanti. Sjezdovky nebyly nic extra, spousta ploten, ale hlavně nebylo dobře vidět kvůli hustému sněžení a mlze.

Páté družstvo: Největší pokrok udělali borci z pátého družstva, koncem dne sjeli červenou sjezdovku a přežili. Těžké začátky se úročí, vytrvalost při vstávání ze sněhu přináší výsledky! Jízda na vleku už nikoho neděsí.

Trojka(Žluťáci): Borci neremcají, jezdí s nadšením a učí se. Červené sjezdovky někteří sjíždějí i po lyžích.

Čtyřka: ujal se název Růžovky. Svými výkony překvapily (dívčí družstvo) a koncem dne byly povýšeny na druhé družstvo! Vede je nekritický  lékař výpravy.

Dvojka: (zelenáči aneb greenhorni). Dělali čest svému jménu, ambice zpočátku předčila výkony, o stylové čistotě se hovořit nedalo. Koncem dne sám pan ředitel družstvo sesadil až na čtvrtou příčku.

Jednička – modří: Velmi různorodé a velmi ambiciózní družstvo, které je třeba odladit. Probíhal základní výcvik a průběžně dochází ke zlepšení stylu. Někteří už v botech tolik nesedí.

Během dne se nikdo neztratil ani závažně nezranil, nemoci se ovšem nevyhnuly. Objevila se teplota, ale nic vážného.

Večerní hra: Předvádění ostatních.

Gag dne: Jeden ze žáků přišel v restauraci po obědě za pedagogem a ptal se „A kdo to za nás zaplatí?“