Fotogalerie - Školní družina v měsíci listopad

1. oddělení - Sychravý listopad už nám nedovolil trávit mnoho času venku, o to více jsme se ale mohli věnovat tvoření a hrám v družině. Na začátku měsíce jsme v 1. oddělení školní družiny vyhlásili soutěž „Vytvoř si svou knihu“. Děti se staly autory i ilustrátory a jejich úkolem bylo vytvořit vlastní knihu. Děti byly nadšené, s velkým zaujetím vymýšlely náměty knížek a na knihách pracovaly po celý měsíc. Na konci měsíce samy vybraly vítěznou knihu. Všechny děti si za svou snahu odnesly zaslouženou odměnu. V rámci měsíčního tématu „Když příroda usíná“ se děti dozvěděly spoustu informací o ježkovi. Povídali jsme si o tom, čím se ježek živí, jak přezimuje, jak se máme zachovat, pokud v přírodě před zimou narazíme na opuštěného ježka. Děti vyrobily ježky s bodlinami ze špaget a podzimní listy ze slaného těsta, které po uschnutí nabarvily temperami. Povídali jsme si i o tom, jak se chystají na zimu zvířátka v lese a jak jim můžeme my, lidé, pomoci, aby lépe přečkala zimu. Děti pak vytvořily krásné obrázky lesa se zvířátky metodou koláže. Moc jsme se pobavili při hádankách s tématikou „Příroda na podzim“. Přestože byly hádanky těžké, děti nakonec vše uhodly. Nemohli jsme opomenout ani svátek Sv. Martina. Děti měly za úkol nakreslit Sv. Martina, jak přijíždí na bílém koni. Kreslily bílou pastelkou na tmavé pozadí nebo zmizíkem na inkoustové pozadí a obrázky se moc povedly, přestože nakreslit koně byl pro děti docela oříšek. V komunitním kruhu jsme se s dětmi seznámili s pověstí, která se ke Sv. Martinovi váže. V rámci našeho listopadového tématu děti vytvořily také krásné obrázky noční oblohy a noční podzimní přírody technikou nanášení tuše na voskovky a následným vyškrabáváním. S přicházejícím koncem měsíce jsme se s dětmi pustili do výroby Betléma. Děti vytvořily z papírových ruliček postavy i zvířátka, daly si moc záležet a Betlém už zdobí naší třídu. A aby dětem nechyběl pohyb, hojně využívaly chodby školy k hrám s míčem, nafukovacím balonkem i švihadly.

2. oddělení - V komunitním kruhu jsme si vyprávěli o změnách v přírodě, které jsou znát již na první pohled. Povídali jsme si o stromech, které odkládají své listí a chystají se tak na dlouhou zimu, aby mohly opět, až přijde jaro nádherně kvést. Děti vyprávěly o krmítkách u svých domů, které s rodiči začínají plnit ptáčkům a pomalu již sledují ptačí pohyb u nich. Také jsme se v našem vyprávění podívali do lesa a lesní zvířátka. Řekli jsme si o tom, jak srnky, jeleni, laně a ostatní obyvatelé lesa pomalu mění své kožíšky za teplejší a chystají se tak na zimní období. Vysvětlili jsme si, k čemu jsou v lese krmelce, co se do nich dává a některé děti vyprávěly jak chodí s rodiči krmelce plnit. Třídu jsme si začali plnit výrobky s tématikou podzimu, obzvláště povedení byli ježečci z papíru, kteří nesou ovoce a podzimní stromy, na které děti přenášely otisky listů v nejrůznějších barvách. A protože i v tomto období je důležité ovoce a vitamíny, vyrobili jsme si mísu s oblíbeným ovocem. Stavebnice jsme tentokrát využili i ke stavbám krmelců, abychom i ve třídě dokázali rozvíjet fantazii a přenést se tak na chvilku do podzimního lesa. Na konci listopadu již děti začínaly projevovat natěšení na blížící se vánoce, jelikož na nás všude dýchá vánoční atmosféra a nejrůznější výzdoby v obchodech i zahradách. Pomalu jsme začínali s dětmi plánovat, jak i my vyzdobíme naší třídu ve školní družině. V měsíci listopadu jsme hráli kolektivní hry ve třídě, ale i tento měsíc jsme se snažili využívat školní zahradu k dalším pohybovým aktivitám.

V listopadu jsme si ve 3. oddělení s dětmi povídali o tom, jak a proč se příroda pomalu chystá k zimnímu spánku. Pozorovali jsme stromy, které postupně ztrácely své listy a děti své dojmy pokusily přenést na papír. Svou ruku použili k nákresu kmene a pomocí prstů a prstových barev vytvořili barevné listy. Také si z barevného papíru a máčku vyrobili zasněžené krmítko. Jelikož i keře už jsou holé a jen tu a tam na nich zbývá pár osamocených šípků, pár takových keřů jsme si zhotovili. Na keře jsme použili černou tuš, kterou jsme rozfoukávali brčkem. Děti tato metoda velmi bavila a kupodivu i oblečení zůstalo uchráněné od černě. Po zaschnutí tuše některé děti buď natřely temperovými barvami své prsty a obtiskem jim vznikly šípky nebo si z časopisů vystřihly různé podzimní plody či ptáčky a tím vznikly zajímavé koláže. Jelikož jsme dočetli knížku, hlasovali jsme, kterou budeme číst dále. Děti byly velice aktivní a přinesly na ukázku své oblíbené čtení. Po napínavém hlasování vyhrála knížka Lichožrouti, kterou si po obědě pravidelně čteme. Ačkoliv počasí nebylo v druhé půlce měsíce úplně vlídné, snažili jsme se některé dny alespoň na chvíli provětrat na školní zahradě.

4. a 5. oddělení – Příroda a zvířátka už se chystají na zimu a tak jsme se o tomto období dozvěděli spoustu zajímavého při čtení z odborné lieratury. V komunitním kruhu jsme si povídali o tom, jaká zvířátka se chystají k zimnímu spánku, jaká k polospánku a která zůstávají přes zimu vzhůru. Přiblížili jsme si kde tyto zvířátka zimují a přečetli jsme si velice zajímavý článek o tajemství zimního spánku,jaká jsou jeho úskalí a nebezpečí. Vytvořili jsme nádherné zimní zátiší s malovanými srnkami a plastickým krmítkem ze špejlí a sena. Práce byla náročnější,ale stála za to. Všechny obrázky jsou jedinečné. Jak se starají myslivci o zvířátka, co jim dávají do krmelců a co zvířátka pijí pokud je sníh a led děti věděly. Samozřejmě jsme se nezapomněli rozloučit s houbami. Přečetli jsme si pohádku „Jak šli na houby“, pověděli jsme si jaké houby ještě rostou a rozdělili jsme je na jedlé a jedovaté. A bylo znát, jak děti rády chodí s rodiči nebo prarodiči do lesa a že mnoho druhů hub znají. Nezaháleli jsme a tyto houby s pohyblivými očíčky jsme si vyrobili z vlnité lepenky a zdravotnických špachtlí. A nezapomněli jsme ani na pranostiku Sv. Martina. Pranostika, kdy má Sv. Martin, jak se říká, přijet na bílém koni, se letos sice nevydařila, ale děti hned znaly její význam. Jak hospodaří veverka a jaká je poctivá hospodyňka jsme si přečetli v krásné pohádce. Vyzkoušeli jsme si i veverčí bludiště v oříšku a obrázek s veverkou vznikl kombinací kresby a techniky mačkaného krepového papíru. Vzpomněli jsme si i na ptáčky a vyrobili jsme jim krmítka ze zdravotnických špachtlí s bohatým sypáním. A protože už nebylo moc krásných dní, abychom byli s dětmi venku, hráli jsme různé logické a pohybové hry jako jsou „Na co myslím“, „Kde je schovaná kytička“ nebo „Pan čáp ztratil čepičku“, při kterých se děti i pohybově vybily. Trošku jsme si i zasoutěžili s balančními chůdami i meřeným časem při kroužení s obručemi.

02.jpg
03.jpg
05.jpg
01.jpg
07.jpg
06.jpg
04.jpg