Vážení rodiče,

jsou to tři týdny, co škola osiřela a výuka se přesunula k vám domů, a jak to vypadá, ještě tam dlouho zůstane.

Více…

2. dubna 2020

Ačkoliv se zdá, že pro všechny nastal čas volna, opak je pravdou. Možná na první pohled není vidět, co všechno se dělá, ale za každým krokem, kterým se měníme na školu na dálku, je spousta hodin práce.

Hned v prvních dnech po uzavření škol jsme my učitelé zasedli do lavic jako žáci, abychom se naučili či oživili některé možnosti výuky na dálku, včetně používání nástrojů on-line připojení. Situace byla složitá v tom, že škola a ani děti se nemohly na tuto situaci připravit, škola byla zavřena ze dne na den a tak jsme museli rychle hledat a zkoušet různé cesty a možnosti, jak vytvořit virtuální učebny a vidět se s dětmi.

Naše škola má licenci na používání Office365 a tak jsme na 2. stupni využili možnosti připojení přes Teams, vzhledem k tomu, že všichni žáci 5. – 9. ročníku jsou již v této síti zaregistrováni. Díky tomuto připojení se komunikace rozjíždí a učitelé jej využívají nebo v krátké době zavedou. Na 1. stupni se učitelé proškolili na užívání ZOOM a taktéž jsou ve fázi zavádění této on-line metody do výuky. Samozřejmě už dnes víme o některých nedostatcích obou těchto cest, ale bohužel jsme nikdo z nás nedostal čas na výběr a prozkoumání, která cesta je lepší. Také se v současné době vynořují další a další možnosti a tak je možné, že časem může docházet ke změnám v rámci zkvalitnění této formy výuky.

V této oblasti děláme, co je v našich silách, ovšem představa některých rodičů, že posadí dítko v osm ráno před počítač a vyzvednou si ho v poledne, je sice lákavá, ale z mnoha důvodů nereálná. V mnohých rodinách to není vůbec jednoduché. Některé děti nemají doma PC vůbec nebo ani třeba dost moderní telefon, silný signál, data, některé se dělí o zařízení s ostatními sourozenci a třeba i rodiči, kteří pracují z domova. Prostorové podmínky jsou také velmi různé a je určitě nereálné, aby ve všech rodinách mohl mít každý člen rodiny svoji místnost, aby se navzájem nerušili. Také je jasné, že technická zdatnost některých je limitující. Takže do ideálu možnosti být on-line se všemi dětmi každý den po několik hodin je ještě daleko.

Podobně jako vy, jsou na tom i někteří učitelé, kteří mají doma malé děti, o které se musí starat. I tady opět nastává stejný kolotoč boje o techniku, kterou často v dopoledních hodinách všichni potřebují. Takže časově sladit čas on-line výuky je i z tohoto důvodu náročné a my všichni se v těchto mantinelech musíme pohybovat a maximálně využít tyto reálné možnosti.

Ačkoliv se to nezdá, výuka na dálku je pro pedagogy velmi náročná, už jen poskytování zpětné vazby trvá déle než běžně opravit a oznámkovat sešity. On-line výuka je jak pro vyučující, tak pro žáky náročnější na soustředění než běžná výuka ve třídě. Ze začátku určitě platí, že méně je více. Přesvědčili jsme se, že menší děti se dokáží soustředit maximálně 30 minut. Každopádně on-line výuka je pro nás učitele skvělý zdroj inspirace a růstu. Ve zřizovaných virtuálních učebnách se pak učitelé již potkávají nebo budou potkávat se svými žáky při výkladu nové látky, ke konzultaci problémových situací nebo jen ke sdílení dojmů a zážitků, protože
i v této době (resp. právě v této době) považujeme „osobní“ kontakt za důležitý.

V naší škole na dálku chceme dbát i na to, abychom žáky nepřikovali jen a jen k počítačům. Spíš než úkoly typu: vyplň, napiš, vypracuj test atd., se budeme snažit žákům předkládat také výzvy a otevřené úkoly s více možnostmi řešení. Možností je spousta, mohou si třeba psát zážitkové deníky, zdokumentovat, jak pomáhají s chodem domácnosti, vymýšlet a natáčet obsah svého volného času, apod.

Uvědomujeme si, že i pro vás rodiče je to velmi zátěžová situace. V této chvíli není důležité, zda vaše děti vše zvládnou, nestresujte je a ani sebe. Nejdůležitější je, abychom se o to alespoň pokusili a přestáli toto období ve zdraví na těle i na duši.

učitelé ZŠ Dobřichovice